Ut med det gamle og inn med det nye?

bigstock-Fortune-teller-33190238-807x600

28 Jan Ut med det gamle og inn med det nye?

Jeg innrømmer det. Jeg liker å spå. Jeg liker å bruke min kunnskap til å prøve å forutse fremtiden. Ihvertfall innenfor fagfeltet mitt, som primært er markedsføring og kommunikasjon. Jeg er ikke alene om å spå. Akkurat nå er det veldig populært å spå.

“Delingsøkonomien tar over. Über har übertaket på taxinæringen, Airbnb kommer til å sørge for at hotell etter hotell må legge ned og print er so last century nå når alt skal være digitalt”

Selvsagt vet vi at alle vi som spår, trendforskere, konsulenter av ymse slag, journalister etc. lever av å “overdrive”. Man oppnår liksom ikke like mye oppmerksomhet hvis man spår at ting blir som nå, kanskje med noen små forandringer her og der. Dagsnytt Atten og de store konferansene handler sjelden om status quo.

I dag ble jeg eksponert via sosiale medier for en artikkel om hvordan 204 nye trykte magasiner ble gitt ut i USA i 2015. 204! Min første impuls var å tenke at her må noen ha bommet alvorlig på forretningsmodellen, eller så er utgiverne lottovinnere. Alle vet jo at de ikke er som andre millionærer. Det har reklamen innprentet i oss.

Nysgjerrig som jeg er måtte jeg lese artikkelen. Kunnskap handler ikke bare om å oppsøke alt som bekrefter det du tror på i utgangspunktet. Det handler om å lære. Lære om begge sider av saken, om flere perspektiver, det handler om evnen til å ha et åpent sinn.

Hvorvidt jeg ble overbevist om at printmagasiner er det nye “gullet” vet jeg ikke. Men midt i artikkelen fikk jeg en a-ha opplevelse. Der dukket det opp en presis formulering av noe hjernen min har “behandlet” en stund. En tanke som gradvis har modnet seg i mitt hode, men som andre tydeligvis måtte sette ord på for at det skulle komme ut riktig.

 

“Det nye vil ikke erstatte det gamle. Det nye vil hamre løs på det gamle, deformere det, reformere det, gjenføde det, nytilpasse det, men det gamle vil ikke forsvinne.”

 

Tenk litt på det. Tenk det på som balansen mellom synspunktene til de som lever av å “bringe oss inn  fremtiden” og de som hardnakket klorer seg fast i nåtiden.  Det forandrer ingenting. Utviklingen går ikke saktere av den grunn. Men det gir ihvertfall meg en forståelse som vil hjelpe meg å ta bedre beslutninger. Både på mine egne vegne, på vegne av min egen bedrift og ikke minst for kundene våre.

Selve artikkelen finner du her hvis du ønsker å lese den.

 

mvh Eirik G. Berge, markeds- og merkevaresjef

– Print er det nye «nye mediet»