Use the force Luke, the force of your employees!

ambasstilblogg

01 Nov Use the force Luke, the force of your employees!

I en verden hvor vi utsettes for stadig flere reklameinntrykk på tvers av utallige kanaler, reduseres tilliten til denne typen budskap like raskt som nye kanaler dukker opp. Vi som forbrukere blir mer og mer skeptisk til alt som «lukter» av reklame, selv når det fremstår i redaksjonell innpakning i et forsøk på å «lure» oss til å gi innholdet oppmerksomhet. Det betyr ikke at reklame ikke virker, men effektiviteten er ganske drastisk redusert i forhold til tidligere.

Men det finnes en «kanal» vi fortsatt har tillit til, og det er våre venner. Og der hvor dialogen med vennene tidligere foregikk primært ansikt-til-ansikt med en eller et fåtall er det nå fullt mulig å nå ut til en større mengde av våre venner (og deres venner og vennene til deres venner osv.) samtidig gjennom sosiale medier. På den måten kan en enkelt person faktisk utgjøre en «kanal».

Undersøkelser viser at innhold om en bedrift som spres av de ansatte får 8 ganger så høyt engasjement som når bedriftene deler det samme innholdet. 8 ganger så høyt! Snakk om et utappet potensial for foreløpig er det kun relativt få personer som benytter denne muligheten til å bidra til å bygge bedriftens merkevare, øke salget osv. Og som oftest gjør de det på eget initiativ, ikke som en del av en bevisst strategi fra bedriftens side.

Målet for enhver bedrift bør være at deres ansatte fungerer som bedriftens ambassadører. Og helst ikke bare som den typen ambassadør som kun dukker opp ved festlige anledninger for å klippe en snor, men mer som den aktive typen som USA ambassadør i Danmark, Rufus Gifford. Herr Gifford har fått sitt eget reality-tv program, løper halvmaraton, deltar i Gay Pride paraden og oppfattes nå av danskene som en meget positiv representant for den «gode siden» av USA.

Her er 5 tips til hva som må til for å lykkes med å gjøre dine ansatte til ambassadører for bedriften:

1: De må ha grunn til å være stolt av bedriften de jobber i

Ingen ønsker å profilere/reklamere for sin egen arbeidsplass og produktene/tjenestene de selger hvis ikke de selv er stolt av bedriften. Og hvis du presser dem til å gjøre det likevel så vil det enten bli gjort på en meget halvhjertet måte eller skinne gjennom at de egentlig ikke mener det. Så sørg for at de kan føle stolthet over bedriften.

2: Bedriften må skape godt innhold som er interessant, nyttig og/eller morsomt

Ikke forvent at de ansatte selv skal skape innholdet. De som jobber med kommunikasjon og markedsføring i bedriften må skape innhold som de ansatte har lyst til å like og/eller dele videre. Innhold som de føler de kan stå for og som de har lyst til å stå som avsender av i sosiale medier.

3: De må skjønne hvorfor de gjør det og hvilken positiv effekt det kan ha

Jo mer de ansatte forstår hvorfor det er viktig at de fungerer som ambassadører, og på hvilken måte det kan hjelpe bedriften, jo bedre jobb vil de gjøre. Dette krever fokus på oppgaven også fra ledelsen og at opplæring og oppfølging er satt i system. Det hjelper lite om han eller hun som er admin for bedriftens sosiale medier går fra kontor til kontor og spør om de ansatte kan dele.

4: De må vite hvordan de gjør det for å oppnå effekten

Også på dette feltet er opplæring og oppfølging utrolig viktig. Det er veldig stor forskjell på effekten av å «bare» dele en sak fra bedriftens side i forhold til å lage sin egen relevante innledning på den for å «plante» budskapet kraftigere i bevisstheten til vennene, og ikke minst gi dem en grunn til å ofre budskapet mer oppmerksomhet, klikke på en evt. link til artikkelen som er delt, se på bildeserien osv. Mange bedriftsledere tenker kanskje at her må vi jo passe på at ikke de ansatte sier noe galt som kan påvirke oss negativt. Lag gjerne en policy, men unngå for mange: Dette kan du IKKE gjøre. Med mindre du har ansatte som er ufine i hva de skriver så er det verste som kan skje at deres deling blir ignorert. Men hvis reglene er for strenge er det enklere for en ansatt å la være å dele enn å være aktiv hvis man alltid må «holde seg innenfor reglementet»

5: Gi dem en belønning når de viser engasjement og ikke minst når de skaper godt innhold på egen hånd

Det spiller ingen rolle om det er «en av gutta på golvet» eller sjefen. Motivasjonen for å gjenta handlingen øker hvis du får positiv oppmerksomhet når du viser engasjement.

Nedenfor har jeg laget en graf som viser forskjellige nivåer av ambassadører. Der hvor noen helst ikke vil strekke seg lenger enn til å være «fan» og slenge av gårde en like i ny og ne på bedriftens innhold finnes det garantert også noen i organisasjonen som har både motivasjon, initiativ og kunnskap nok om sosiale medier til å skape godt innhold om bedriften på egen hånd. Alle er ikke like og ikke forvent at alle skal bli innholdsskapere. Men gjennom aktiv opplæring og oppfølging bør dere kunne «flytte» ansatte lenger og lenger oppover mot høyre på skalaen. Når det gjelder det fåtallet som absolutt ikke vil gjøre noenting som helst for å markedsføre bedriften så er det dessverre noe man må akseptere, det samme gjelder de som ikke er tilstede i sosiale medier. Men kanskje akkurat den biten er noe man bør ha i bakhodet i forbindelse med nyansettelser. Er personen vi ansetter noen som kan bli og ønsker å være en god ambassadør for oss i sosiale medier, i tillegg til at de kan gjøre en ypperlig jobb?

Uansett så er det på tide at dere begynner å utnytte kraften som finnes i deres egne ansatte. Ikke istedenfor de øvrige kommunikasjons- og markedsføringstiltakene, men som et viktig supplement.

mvh

Eirik Berge, markeds- og merkevaresjef

bildeblogg