Skifte navn på Statoil? Er du sprø?

angryasianman

12 May Skifte navn på Statoil? Er du sprø?

Nordea presenterte denne uken sin nye logo. Jeg har absolutt ingen relasjon som helst til deres gamle logo, men fnøs likevel når jeg så den nye. Var nå dette nødvendig tenkte jeg.

Jeg fnøs enda mer når jeg leste at Statoil skal omdøpes til Circle K. Min første reaksjon var hæ?! (red.merk: Hæ betyr det samme for oss gamlinger som serr gjør for de unge) Og på dette området er jeg ikke alene. Stakkars Circle K har de siste dagene brukt utrolig mye tid på Facebooksiden sin på å svare på klager i forbindelse med navneskiftet.

Jeg kunne påstått at dette er noe som kommer med alderen, men jeg husker fortsatt godt når jeg jobbet med FINN.no i Bergens Tidende. Veldig tidlig på 2000-tallet foreslo noen innleide designere å skifte hovedfargene på nettsiden og i logoen fra sort og oransje, til de to blåtonene som fortsatt benyttes i dag. Jeg var veeeeldig skeptisk. Hvordan kunne man endre på noe som var så innarbeidet? Det ironiske er at det var først med fargeskiftet FINN sin opptur startet.

Vi brukte også flere år på å utrede overgangen fra fullformat til tabloid i Bergens Tidende. Risikoscenarioene var mange, men til slutt tok vi motet til oss. Etter den første innledende stormen “løyet” det veldig fort og du skal lete godt i dag for å finne noen som sitter og mimrer om de gode gamle dagene da man trengte 2 meter i hver retning for å kunne lese en avis. (Her passer det veldig godt for dere unge å bruke ordet hæ hvis dere ikke vet hva en avis er…)

Det finnes garantert utallige ytterligere eksempler fra mitt liv. Designendringer på nettaviser, navneskifter på bedrifter, logoendringer osv. Jeg synes det er like teit hver gang og så går det en liten stund og så har jeg glemt hele greia. Og selv om jeg kan “true” med boikott og lignende når det skjer så forandrer det ikke ett døyt på min kundeadferd. Og slik er det denne gangen også. Jeg handlet der når det het Noroil, jeg handlet der når det het Statoil og jeg tviler meget sterkt på om jeg kommer til å kjøre småsnurt forbi min lokale Circle K-stasjon. Det blir nok 40 liter diesel og en baconpølse fortsatt.

Men svensk “margarin-is”, tyske matvarer på Lidl og andre nye utenlandske “greier” vil jeg ha meg frabedt. Der går grensen. Med unntak av McDonalds da og Ikea og KFC og…. Tror kanskje den grensen skyves når det passer meg også. Hvis det er noen trøst så handler jeg ikke på Rema 1000 i Danmark. Jeg reiser jo ikke til vårt naboland for å handle på den samme butikken som hjemme…

 

Eirik Berge

markeds- og merkevaresjef