jobbipossibility

16 Jun Om å tenke annerledes

Du la kanskje merke til stillingsannonsen vår for noen uker siden? Den hvor vi søkte etter trapesartist? Neida, vi skal ikke starte sirkus Possibility, men vi tror på at man noen ganger må tørre å tenke annerledes for å oppnå effekt.

Vi tenkte ikke bare annerledes i hvordan vi utformet teksten som beskrev stillingen, vi gjorde også noen nye valg rundt hvilke kanaler vi benyttet for at flest mulig skulle se stillingsannonsen vår. Hva vi valgte og hvorfor kommer vi tilbake til. Men du lurer kanskje på hvorfor det var akkurat trapesartist vi søkte?

trapes

Vi lette etter en analogi som kunne beskrive ikke bare egenskapene til personen vi skulle ansette, men også relasjonene personen måtte beherske i forhold til de andre i organisasjonen. Vi trenger både en “high-flyer” og et arbeidsjern i en og samme person. En som er kreativ og som trives i rampelyset, men som samtidig også er villig til å gjøre grovjobben og bidra til å gjøre andre god når det trengs. En som skjønner viktighet av samarbeid og rollefordeling og som har evnen til og ønsket om å dekke flere roller.

I den kreative prosessen rundt teksten var vi innom blant annet sjonglør og linedanser, før vi landet på trapesartist. De andre forslagene sto alle for mye av det vi ønsker hos våre prosjektledere. Nøyaktighet, presisjon, evne til å tenke klart under press. Men det å være prosjektleder hos oss handler også om lagarbeid. Det handler om noen dager å være den som “flyr”, mens du andre dager “tar imot”. Og når det trengs så må våre prosjektleder også være villige til å “rigge til trapesen” og “koste manesjen”.

Vi kunne selvsagt heves oss ut i klisjebingoen for stillingsannonser og brukt begreper som selvstendig lagspiller, fleksibel, proaktiv, strukturert, ryddig og nøyaktig osv. Alle som leser en stillingsannonse jevnlig kjenner igjen ordene som i en eller annen form går igjen i de fleste stillingsannonser. Vi ønsket å fremstå annerledes. Både fordi vi her i Possibility jobber med å tenke annerledes og fordi vi ønsket å tiltrekke oss søkere som kanskje ikke faller inn i den typiske prosjektlederkategorien. Søkere som kan gjøre jobben på en utmerket måte, men som samtidig også kan tilføre oss noe nytt. En annen måte å se ting på. Som har kompetanse og egenskaper som gjør oss enda bedre til det vi driver med, nemlig utvikle opplevelser som skaper verdi.

Når teksten var klar måtte vi gjøre noen valg. Hvordan når vi best målgruppen(e) for budskapet vårt? Vi hadde 2 primærmålgrupper her: 1: Potensielle søkere og 2: Tidligere, eksisterende og potensielle kunder. For i dagens samfunn hvor vi alle mottar en overflod av informasjon må vi utnytte de kommunikasjonsmulighetene som oppstår til å vise hvem vi er på en god måte. Vi kunne valgt tradisjonelt og satset alt på Bergens Tidende og FINN.no, men denne gangen følte vi at andre kanaler ville gi oss bedre effekt. Vi ønsket å få til en viral spredning av budskapet vårt. Både for å nå ut til de potensielle kandidatene som egentlig ikke har tenkt å skifte jobb, og for å oppnå maksimal oppmerksomhet på et begrenset budsjett.

Valget falt på en kombinasjon av Facebook og LinkedIn. Vi startet som de fleste andre med å legge ut sak om stillingen i begge disse sosiale mediene. For å kunne presentere stillingen på riktig måte ba vi en våre leverandører om å lage en egen landingsside for stillingen. På den måten var ikke presentasjonsmåten begrenset av eksisterende rammeverk på egne nettsider, og vi kunne skape et design som forsterket tekstbudskapet. Landingssiden ble lagt på domenet jobbipossibility.no for å sikre at det skulle være lett å finne informasjonen og for at vi på en kostnadseffektiv måte skal kunne presentere fremtidige stillinger på samme måte. Designet og innholdet på landingssiden var nøye gjennomtenkt for å få flest mulig potensielle kandidater til å sende oss søknad, ikke bare tenke: Hmm, dette var interessant, for så å glemme oss og ikke søke på stillingen.

For å skape den første virale bølgen ba vi samtlige ansatte om å spre saken videre via sine private profiler. Eksponeringen på vår egen Facebookside  og den virale spredningen via ansatte sørget for at over 10.000 personer hadde sett saken før det var gått 2 dager. Mer enn 1.000 av disse hadde klikket seg videre til landingssiden. Vi så ganske raskt at saken ble spredd videre blant følgerne våre. De tagget venner i saken som de mente stillingen burde passet for, og endel delte saken fordi de synes selve stillingsannonsen var kreativ og annerledes. Etter de første dagene gikk vi inn og kjøpte ytterligere spredning mot nøye segmenterte utvalg av personer, basert på våre tidligere nevnte målgrupper. Hele kampanjen varte i 2 uker og totalt nådde vi ut til over 100.000 personer. Vi hadde mer enn 2.000 besøk på landingssiden og før søknadsfristen var gått ut hadde vi fått inn 94 søknader. Vi hadde vært overlykkelig hvis vi fikk over 30.

stilling

 

Her må dere ha brukt mye penger tenker du kanskje? Totalbudsjettet for utvikling av landingssiden samt ekstra eksponering av sakene på Facebook og LinkedIn endte på under 20.000 kroner eks.mva…Med tanke på at vi etter første screening satt igjen med 41 kandidater som høyst sannsynligvis kunne gjort jobben på en god måte så gir det oss en kostnad på ca. 450 kroner pr. god kandidat. Ikke dårlig det 🙂

I tillegg har vi opplevd en større nysgjerrighet rundt hva vi i Possibility driver med og en økt positivitet fordi vi fremstår som nyskapende og modig. Egenskaper som enhver merkevarebygger med glede trykker til sitt bryst.

Akkurat nå pågår siste del av rekrutteringsprosessen. Vi gleder oss til å kunne presentere vår nye trapesartist/prosjektleder over sommeren. Og er fast bestemt på at vi skal tørre å tenke annerledes også neste gang vi skal forsterke organisasjonen med dyktige mennesker.