Hvordan gjøre milepælen i familien til en enkel affære

daap1

03 May Hvordan gjøre milepælen i familien til en enkel affære

Planlegging av private fester og arrangering av større eller mindre milepæler i ditt og familiens liv er for noen en enkel affære, mens det for andre føles mer som en ukes opphold i tannlegestolen. Det innebærer ofte en del planlegging, litt struktur og gjerne også en slump fra sparekontoen i noen tilfeller. Ettersom mange fester og arrangementer krever nettopp dette, er det også viktig at du (og dem det gjelder) får en god opplevelse som du har fine minner fra i etterkant, og ikke kun ser tilbake på det som et heseblesende maraton hvor du verken fikk pratet med gjestene eller smakt på maten.

Her har jeg notert ned et par punkter som kanskje kan være til hjelp.

Som en «liste-elsker» av natur er det aller første jeg gjør å sette opp en oversikt over hva som må avklares og hva som skal kjøpes inn. Har du gjort deg noen tanker i forhold til tema, farger, innhold eller andre detaljer? Hvem kan hjelpe til med ulike småting som baking, pynting etc for å lette dagen? Det er en utrolig god følelse når man etter hvert kan krysse av og se at mindre og mindre gjenstår på to-do-listen!

Alt avhenger selvsagt av størrelsen på arrangementet, har du mange som samles i en komité, eller er det helst du som står for planleggingen? Om man har mulighet, er det aller beste (og gjerne mest åpenlyse) tipset å starte planlegging i god tid. Erfaringsmessig ønsker man gjerne å handle inn litt accessories for å sette en fin ramme rundt festen. Selv er jeg en rev etter bargains, og elsker å sitte på kveldstid i sofakroken og lete etter prikken over i’en på for eksempel på Ebay. Her kan man finne masse kjekt, til en rimelig penge. Bare husk at det kan ta gjerne over en måned å få varene i posten. Ballonger i alle farger og fasonger, pom-poms i forskjellige størrelser, små gaveesker til å fylle godteri i, bånd og bordpynt – her kan man sitte ut i de lange nattetimer og søke seg frem til det meste. Ettersom prisene er så lave bestiller jeg alltid litt ekstra. Det er veldig kjedelig å oppdage at du har for lite pynt når man står og dekker på dagen før. Dersom man leier et lokale for arrangementet, av typen som ofte kan være ganske sterile, vil du bli overrasket over hvor mye pynt som trengs for å livne opp.

Av erfaring fra eget barns dåp synes jeg et veldig viktig punkt er at man ikke skal være redd for å spørre eller ta imot hjelp fra familie og venner som ønsker å stille opp. Det skal ikke legges under en stol at en eventplanlegger kanskje legger litt mye tanker og ideer rundt en liten familiesamling.. Men jeg er veldig glad for at jeg fikk hjelp når det stod på. Det tar faktisk en del timer å rigge til stoler og bord, dekke på, brette servietter, sette frem blomster og pynte et lokale, selv til kun 30 personer. Og ikke minst å rydde det bort igjen etterpå, gjerne etter en veldig lang dag hvor det eneste du ønsker å kaste bunadskoene og slenge deg på sofaen i slåbroken. Skal du ha et arrangement som dåp eller konfirmasjon hvor det gjerne skal være litt servering av både mat og kaker anbefaler jeg å få noen til å hjelpe til på kjøkkenet om det lar seg gjøre. Min samboer og jeg satt omtrent ikke ned ett øyeblikk under maten, da vi var mest opptatt av å servere, fylle på og sjekke at alle hadde det de ønsket. Og i dét vi skulle sette tennene i (den nå kalde) maten var det tid for å rydde bordet, ta frem nye tallerkener til runde to. Det er helt sikkert noen ungdommer som vil hjelpe til for noen kroner om du spør! Da får du tid til å nyte dagen, tiden med familien og ikke minst uten å være helt utslitt etterpå. Kanskje kan én gjest være ansvarlig for at alle har noe i glasset, mens en annen passer på at det er kaffe i kannene, en kan være «fotograf» og noen kan hjelpe til å henge opp yttertøy. Det er mye som kan outsources i sånne tilfeller, det gjelder bare å bryte alt litt ned og se på alle de små tingene som du helst, som vert, skal kunne unngå å tenke på i løpet av en spesiell dag. Mange er ekstra flinke å bake til eksempel, og ser på det som en veldig kjekk oppgave å få lov til å lage konfirmasjonskaken. Innimellom kan det være greit å slippe litt taket, og innse at man ikke trenger å gjøre alt selv!

Mye tid og krefter kan man selvfølgelig spare på å ha fester og store dager på etablerte steder/restauranter etc, men det kan ofte være kostbart. Ønsker man hjelp til å få satt opp bord, stoler, garderobe etc i et tomt lokale, kan jeg absolutt anbefale www.arrangement-tjenester.no som både setter frem og rydder bort – og du trenger ikke å vaske verken duker eller glass etter festen!

Ved leie av lokale er det lurt å huske å be om både «opp- og nedriggstid», slik at de som eier lokalet ikke booker inn en nytt arrangement med en gang etter du har takket siste gjest ut døren. Det tar tid å både gjøre i stand på forhånd og rydde / vaske etterpå.

Dersom du skal holde en middag med varmmat som skal serveres, og det gjerne skal holdes noen taler eller underholdning av et slag, kan det være lurt å sette opp en veldig enkel «kjøreplan» av middagen. Det verste er dersom en eldre onkel finner det for godt å holde en halvtimes lang tale rett før hovedretten skal på bordet, og det perfekte kjøttet ender opp med å bli kald, med snerk på sausen.. Be om å få vite eventuelle taler på forhånd og gi dem et visst antall minutter. Det kan være overraskende hvor mye man kan få sagt på fem minutter. Og det er ofte svært kjekt for hovedpersonen det gjelder å høre historier fra livet sitt som de selv har opplevd, men det er ikke alltid like kjekt for alle gjester å høre absolutt alle hendelser fra fødsel til konfirmasjon. Det kan kanskje høres «strengt ut», men en god tommelfingerregel er heller å la gjestene ønske at de kunne hørt eller sett MER, enn at de i ettertid klager over tantes Ernas intetsigende slideshow på 15 minutter av dåpsbarnet… Det kan også være en god ice breaker at gjester har litt å prate om rundt bordet og ønske om å høre flere artige historier om hovedpersonen.

I etterkant av arrangementet, når roen igjen har fått senket seg, er det kjekt å sende ut en «takk for sist» hilsen eller lignende. Kanskje via epost med link til bilder av festen? Det er alltid kjekt å se litt bilder etter en hyggelig samling. Bare pass på at dersom dette er en fest som har vart ut i de lange timer, kan det være lurt at de siste bildene utover natten blir sensurert. En morsom idé er å ha liggende en slags fotobok, med masse gøye klistremerker, farger og pynt og et polaroid kamera under arrangementet (obs – husk å kjøpe inn masse film!) Da kan gjestene ta bilder gjennom festen, lime det inn og skrive en fin hilsen i boken. Det er et veldig fint minne å ta frem i ettertid.

Så for å oppsummere veldig kort:

        Sett opp TO DO liste; både med innkjøp og hvem som kan bidra med hva

        Bestill pynt, mat og utstyr inn i god tid

        Be om hjelp – også i god tid!

        Lag en kort kjøreplan; plott inn taler/underholdning, hvem som er ansvarlig for hva av opprigg / nedrigg (dette er ofte vanskelig å huske når alt står på)

        Sett deg ned og nyt synet av at gjestene dine koser seg og prater seg imellom, smak på maten og virkelig lytt til eventuelle taler

        Etter festen er over, send ut eventuelle takkekort / takk for sist hilsen

Dette er ingen fasit, og noen er gjerne så avslappet når det kommer til å være vert at dette går helt av seg selv! Men i alle tilfeller håper jeg at det kan hjelpe til at du og dine får en fest som er en opplevelse, og ikke et maraton!