Den ensomme rytter rir igjen!

denensommerytter

21 Apr Den ensomme rytter rir igjen!

Husker du den ensomme rytter? Med svart maske for ansiktet red han omkring på den hvite hesten Silver og opprettholdt lov og orden ved hjelp av seksløperen og indianervennen Tonto. Nå har den ensomme rytter gjenoppstått i mange bedrifter, men i de fleste tilfeller glimrer dessverre både Silver og Tonto med sitt fravær.

Hvis du nå ser for deg bedrifter med en cowboy på kontoret så er det selvsagt ikke det jeg tenker på. Men hvis du er en av dem som er ansvarlig for sosiale medier i en bedrift klarer du troligvis å identifisere deg med analogien. Antageligvis har du fått dette ansvaret som et tillegg til dine vanlige arbeidsoppgaver og det er meget mulig at du har fått det fordi du er den mest aktive på Facebook.

Denne måten å tildele ansvar for nye kanaler er ikke ny. I 1998 fikk jeg som ung vikar i Bergens Tidende ansvaret for salget på FINN.no (i Hordaland) og BT.no med begrunnelsen at jeg var yngst OG hadde vært på internettet opptil flere ganger…

En kompetent mann eller kvinne kan selvsagt gjøre en god jobb alene på dette området. Men hun/han kan aldri være overalt. Kan aldri på egen hånd ha oversikt over alle de gode historiene som bør fortelles, eller være tilstede for å ta de gode bildene som sier mer enn tusen ord akkurat når de spesielle situasjonene dukker opp. For sosiale medier handler ikke utelukkende om planlagte aktiviteter og kampanjer. God budskapsformidling i sosiale medier handler like mye om de små tingene som skjer i hverdagen, om bedriftens mennesker og sjel. Om det som gjør bedriften unik. Og de tingene skjer i bedriftens kriker og kroker. På kontoret eller ute på oppdrag.

Mitt hovedbudskap er som følger: Skal din bedrift lykkes i sosiale medier må flest mulig i bedriften bidra. Det er fornuftig å ha en eller noen få dedikerte personer som har ansvar for å publisere innholdet som skapes, men flest mulig ansatte må bidra. Jeg vet jeg skrev det to ganger nå, det er faktisk så viktig at jeg gladelig gjentar meg selv.

Ansatte må bidra gjennom å tenke på hvilket innhold som bedriften skal formidle, de må bidra gjennom å ta de spesielle bildene, og ikke minst må de bidra gjennom å distribuere innholdet dere skaper i de sosiale mediene dere benytter. Det spiller ingen rolle om det er en like, en kommentar eller en deling. Her handler det om mange bekker små. De ansatte har en langt høyere kredibilitet som formidlere av budskapet om bedriften enn bedriften selv. På denne måten vil bedriften oppnå både bedre rekkevidde og effekt.

Trenger du inspirasjon til hvordan man kan skape et slikt samspill er BIR et utmerket eksempel. BIR står for Bergensområdets interkommunale renovasjonsselskap og har stor suksess i sosiale medier, særlig på Facebook hvor de pt. står med over 16.000 følgere. Hos BIR bidrar ansatte i alle delene av “budskapskjeden” og dermed skapes klassiske saker som den som er vist under.

Bildet ble lagt ut med følgende tekst:

Noen ganger blir folk så ivrige etter å bli kvitt saker og ting at de ikke bryr seg om at lokket skal være lukket. Men vi skal ikke dømme dem for hardt heller, for alt vi vet kan jo denne ha vært roten til alt ondt…

Roten

Isolert sett ser det kanskje bare ut som en morsom sak. Litt latter i hverdagen og noe gøy å dele. Men denne måten å kommunisere på fanger mottakers oppmerksomhet og sniker inn budskapet. Nå er det neppe så mange andre som vurderer å kvitte seg med roten fra hagen på samme vis, men de tenker kanskje litt ekstra på hva de har puttet oppi spannet neste gang lokket ikke går igjen.

Så gi din bedrifts ensomme rytter litt hjelp. Vær hans/hennes Tonto. Det er mye lettere å lykkes i sosiale medier når man er flere.

 

Eirik G. Berge

markeds- og merkevaresjef