Content marketing i et litt større perspektiv

steve-jobs-3-1024x640

05 Nov Content marketing i et litt større perspektiv

Googler du “what’s the definition of content marketing” får du opp utallige svar. Svar som spriker i mange retninger. Er det merkevarebygging gjennom å levere innhold som er nyttig for leser/mottaker, er det reklame kamuflert som nyhetsartikler, handler det om blogging og leadgenerering gjennom såkalt inbound marketing osv. Fort gjort å bli litt forvirret for noen og enhver.

Jeg sitter heller ikke med noen fasit her. Jeg tror faktisk vi gjør oss selv en stor tjeneste hvis vi innser at det ikke finnes noen fasit. Det gjør diskusjonene rundt hvordan vi skal oppnå effekt gjennom content marketing tydeligere og enklere. Markedsføring er et fag i konstant utvikling i tråd med endrede bruksmønstre hos forbrukerne og fremveksten av nye plattformer mens andre mer tradisjonelle plattformer endres. Det vi kan slå fast er at det som fungerte i går ikke fungerer like godt i dag, og skulle du finne ut av hva som fungerer optimalt i dag må du antageligvis uansett finne opp kruttet på nytt i morgen for å lykkes.

Hvordan angriper vi da content marketing for å kunne dra nytte av det? For meg handler det om å se forbi hvilken form det kan brukes i. Det handler om en endring i hvordan vi kommuniserer med potensielle kunder, og ikke minst handler det om  en fundamental endring i hva det innebærer å være kundeorientert.

Jeg er egentlig ingen stor Apple-fan, førsteinntrykk kan være svært vanskelige å endre, men Apple har skjønt noe veldig viktig. Noe som også veldig mange eksperter innen markedsføring har innsett ligger til grunn for selskapets suksess. Samsung, HTC, Lenovo og alle de andre konkurrentene selger produkter, Apple selger drømmer.

“Apple is different from all other brands because for Steve Jobs, consumers weren’t just consumers, they were people. People with dreams, hopes, and ambitions, and he got Apple to create products to help them achieve their dreams and goals.

Hvorfor kopierer ikke Samsung og de andre Apple sin suksess? Spør du dem så gjør de det. De leverer jo produkter av vel så høy kvalitet. Men suksessen ligger ikke i produktet, suksessen ligger i betydningen produktet har for kunden. Og for veldig mange kunder er en iPhone noe mer enn en mobiltelefon, mens en Galaxy S ett eller annet er kun det. Kun en mobiltelefon.

Hvis vi flytter Apple sin tankegang videre til content marketing nærmer vi oss Jay Baer sin måte å forklare innhold på:

“Content is the emotional and informational bridge between commerce and consumer. Building that bridge requires more than a budget, editorial calendar, and vision. It requires people who care, who love content, and what it can do for people. Not just what it can do for revenue, but rather how it helps people live their lives.”

Jeg liker denne tanken om at morgendagens suksessbedrifter må tuftes på et sterkt og ekte ønske om å levere produkter og tjenester som hjelper kundene å oppnå sine drømmer og gir dem reell nytte og glede. Ikke bare at reklamen skaper det inntrykket hos kundene i forkant av et kjøp, men at produktene og tjenestene faktisk leverer på det området. I en sånn bedrift tror jeg også det vil være ganske enkelt å skape godt innhold i utallige former. Innhold som viser hvordan produktet kan gi kunden en bedre hverdag, mer glede osv.

Innholdet blir på den måten verktøyet som skaper “kontakten” mellom bedriften og kundene og hvis det gjøres riktig kultiveres den kontakten til et eller flere kjøp.

Det jeg presenterte nå må sies å være en idealisert verden. Kynisme og økonomisk suksess har i århundrer vært bestevenner og kommer nok ikke til å slutte å være det fremover. Idealisme og forretningsdrift kan også i en del tilfeller være vanskelig å forene. Men vi lever i en stadig mer transparent verden, en verden hvor kundene ønsker mer av oss, hvor de forventer mer av oss. I den verdenen tror jeg fremtidens markedsføring handler om å gi med den ene hånden, uten at mottaker føler at du alltid står klar for å få med den andre hånden. Det handler om å ha et genuint ønske om å hjelpe kundene til å få en bedre, morsommere, enklere hverdag.

Det handler ikke om å finne en ny måte å reklamere på. Hvis vi gjør content marketing til “just another form of advertising”, eller journalistvertising som Erik Heisholt kaller det i sitt debattinnlegg på kampanje.com, vil effekten av content marketing ganske raskt utvannes. Og da får faktisk alle som kaller content marketing same shit, new wrapping rett.

Jeg håper å se flest mulig av dere på Content Marketing Bergen 22. januar for en lærerik dag 🙂

Eirik G. Berge, markeds- og merkevaresjef i Possibility AS