7 tips for å oppnå bedre effekt på LinkedIn

Linkedin success

10 Aug 7 tips for å oppnå bedre effekt på LinkedIn

Har du en av disse profilene på LinkedIn som minner mer om kjøleskapet ditt en typisk søndagskveld i studenttiden, enn om en fyldig og god presentasjon av deg som arbeidstaker?

kjoleskap til blogg

 

Over 1 million nordmenn har nå profil på LinkedIn. Og selv om bruken av tjenesten er langt mindre frekvent enn andre sosiale medier er kanalen for mange et viktig virkemiddel i arbeidslivet. Vår markeds- og merkevaresjef Eirik Berge har satt opp sine 7 beste tips til hvordan du kan oppnå bedre effekt av din tilstedeværelse på LinkedIn:

1: Hovedhensikten med LinkedIn er ikke å bli ansatt et annet sted, det er å maksimere din “leveranse” for din nåværende arbeidsgiver.

Altfor mange tror LinkedIn er en CV-base hvor de skal bli “oppdaget” og dermed få drømmejobben. Fokuser på hvordan du kan utnytte LinkedIn for å levere bedre resultater i jobben du har. Gjør du det så øker kanskje mulighetene for at noen tar kontakt med deg en dag for å tilby deg drømmejobben

2: Velg ut/ta et profilbilde som skaper et godt førsteinntrykk av deg.

Unngå ferie- og festbildene. De egner seg på Facebook, men ikke på LinkedIn. Velg et bilde som gir et positivt og profesjonelt inntrykk av deg. Ikke gi den besøkende en grunn til å klikke seg videre uten å lese mer pga. at bildet ditt skapte et negativt førsteinntrykk. PS: Det dårligste bildet er å ikke ha noe bilde, det indikerer at du ikke gidder å gjøre ting skikkelig…

3: Ikke vis frem de samme stripene som alle andre…

Som en av mange hundre eller tusen med tilnærmet samme tittel, utdanning og bakgrunn som deg må du fortelle hva som gjør deg annerledes/bedre enn de andre. Benytt oppsummeringsfeltet (summary) til å “presentere” deg selv og hva du står for som arbeidstaker. Tegn et innledende “bilde” som gjør at personen som har besøkt profilen din blir nysgjerrig på deg. “Bildet” må selvsagt være ekte, men vær litt unorsk. “Innrøm” overfor deg selv hva du virkelig er dyktig på, hvis ikke du tror på deg selv gjør neppe noen andre det…

Zebra

 

4: Beskriv essensen i hver jobb du har hatt under listingen av disse.

Ikke bare list opp arbeidsoppgavene dine. Nå ble vi jo nettopp enige om at du skulle tørre å være litt unik 🙂 Tenk på at det du velger å fortelle skal skape en positiv erindring hos den besøkende, ikke sørge for at du havner i samme båsen som alle andre. For min egen del merker jeg at det å fortelle at jeg solgte den første bannerannonsen noensinne på bt.no faktisk skaper langt større effekt enn å ha hatt resultatansvar i 7 år for alt annonsesalg på samme nettsted.

5: Bygg nettverk

Start med å knytte deg til alle de menneskene du har en forretningsmessig relasjon til. Når det er gjort kan du begynne å tenke på alle de du gjerne SKULLE hatt en forretningsmessig relasjon til. Hvis det er venner og bekjente er det bare å kjøre på, de vil sette pris på å ha deg i sitt nettverk. Når det gjelder personer du ikke kjenner bør du tenke deg om. Noen vil oppfatte en forespørsel fra en ukjent person som noe negativt, mens andre synes det er helt ok å utvide nettverket sitt med kunnskapsrike personer. Her må du nesten prøve deg frem litt.

6: Speak goddamnit speak!

Har du gjort jobben skikkelig under punkt 5 har du faktisk samlet et publikum. Et publikum som har lyst til å høre fra deg, som har lyst til å vite mer om hva du og din bedrift mener og tenker om bransjen/faget dere jobber med. Og ikke minst om hvordan du/dere kan hjelpe dem.

7:  Engasjer deg i grupper og diskusjoner

Keith Ferazzi har uttalt følgende: “The currency of real networking is not greed, but generosity”. Vi er gått inn i en delingskultur. En kultur hvor man deler sin kunnskap og innsikt, istedenfor å verne om den for å unngå at andre blir like “flink”. De som er flinke til å dele vil få en høy grad av oppmerksomhet. Oppmerksomhet som kan konverteres til en top-of-mind posisjon hos potensielle kunder.

Du har nå fått mine 7 tips til hvordan jeg mener at du kan oppnå bedre effekt på LinkedIn. Ikke slå deg til ro med dette som et fasitsvar. Vær nysgjerrig og les hva andre mener samtidig som du prøver deg frem selv. På den måten kan du hele tiden bli enda litt bedre. Lykke til 🙂